10 sfaturi pentru a gestiona un conflict
Extrase din cartea ”Communicate with Confidence” de Dianna Booher.
- Identifică natura conflictului. Este un conflict generat de diferențe de personalitate, obiective, circumstanțe, fapte sau valori?
- Rezolvă problemele private în particular. Discuțiile despre greșelile sau problemele cuiva nu își au locul într-o ședință de personal, pe hol, de față cu un alt coleg sau cu o persoană străină.
- Gestionează conflictul imediat ce apare, deoarece situațiile tensionate și cuvintele ”grele” tind să crească în intensitate odată cu trecerea timpului.
- Descrie, nu eticheta! Oamenii nu răspund la etichetări, cum ar fi: ”Ești leneș și ai o atitudine indolentă”, dar răspund la formulări descriptive: ”Ți-ai luat liber 3 zile de Vineri la rând în timpul unui proiect crucial”. Informațiile specifice pot fi verificate, etichetările nu.
- Nu utiliza expresii de genul “Tu va trebui să …”, “Tu trebuie …”, “Tu ar trebui să …”. Oamenilor nu le place să li se spună că trebuie să facă ceva.
- Lasă deoparte problema ”învingătorului” și a ”învinsului”. Singura competiție ar trebui să fie în interiorul tău pentru a-ți controla cuvintele și acțiunile în așa fel încât să obții ceea ce ai nevoie. Cealaltă persoană nu trebuie să piardă pentru ca tu să câștigi.
- Cuvintele pot cauza daune mari. ”Mi-am pierdut cumpătul…„ nu este o scuză! Vorbele folosite ca ”arme” pot distruge o reputație, o carieră sau o persoană. Este necesar să fii conștient de asta, mai ales în timpul unui conflict.
- Descrie. Discută. Decide. Folosește ”cei trei D” pentru a structura soluția. Descrie ce se întâmplă. Discută implicațiile. Decide ce e de făcut.
- Nu ”concedia” oamenii. Atmosfera conflictuală se dezvoltă atunci când devine clar că discuțiile nu mai ajută sau că detaliile ”nu mai contează”. O astfel de ”concediere” poate fi transmisă prin cuvinte, gesturi sau limbajul trupului. Cu toții o recunoaștem când o vedem.
- Conștientizează că ambele părți pot avea dreptate. Oamenii provin din medii diverse și au diferite valori și experiențe pe care le aduc într-o discuție. Aceste lucruri trebuie luate în considerare. Nu toate diferențele pot fi reconciliate. Ambele părți pot avea dreptate – este un lucru greu de acceptat dar absolut necesar pentru a-ți păstra echilibrul.
Top